Blessure: het Mediaal Tibiaal Stress syndroom (MTSS)

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Het Mediaal Tibiaal Stress syndroom (MTSS), shinsplits, pijn aan je schenen of hoe je het ook wilt noemen. In ieder geval, mega veel pijn aan je scheenbenen. Herkenbaar? Lees mee!

Een nare blessure waar je lang zoet mee kan zijn. In ieder geval, als je door de pijn heen blijft hardlopen, springen of letterlijk lopen. We kunnen de klacht in twee fases indelen. Een acute en sub acute fase.

In de acute fase wil je de pijn in ieder geval 2 tot 6 weken niet opzoeken. Dus niet hardlopen, sprinten of springen. Tijdens deze fase wil je dus je scheenbeen zoveel mogelijk ontzien. Wat wil je wel doen? Koelen, stretchen en foamrollen! Dit doe je om zoveel mogelijk ontspanning te geven aan je scheenbeen.

Na de acute fase is het tijd om weer langzaam aan te gaan trainen. We weten dat, als de kracht in de kuitspieren verbeterd, de klacht minder wordt. Hetzelfde geldt voor hardlooptechniek. Als je een betere of eventueel een andere hardlooptechniek aanleert, is de kracht op je schenen minder waardoor er minder stress op het scheenbeen ontstaat, snap je?

Daarom dus Mediaal (binnenkant) Tibia (scheenbeen) Stress (druk tijdens (hardlopen)) Syndroom (verzameling van voorkomende klachten). De naam komt dus niet zomaar uit de lucht vallen.

Kom je er niet uit? Stuur een dm! Of neem contact op met je eigen fysiotherapeut bij Veel Beter of stuur een mail naar info@veelbeter.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Thank you for reading!