Wat doet Veel Beter met sporters die pijn hebben aan de buitenkant van de knie?

Vorige week zijn we de serie over pijn aan de buitenkant van de knie begonnen en bespraken we de kenmerken van deze blessure (De ‘lopersknie’: de meest voorkomende knieblessure bij hardlopers). Deze week gaan we verder en bespreken we hoe wij deze blessure benaderen en geven we wat informatie over de relevante anatomie.

Wat doet Veel Beter met sporters die pijn hebben aan de buitenkant van de knie?

Wij proberen een totaal beeld te krijgen van een sporter: dat betekent dat niet alleen je knie, maar ook je enkel, heup en onderrug bekeken wordt. Daarnaast bekijken we alle structuren aan de buitenkant van je knie die mogelijk je klachten kunnen veroorzaken zoals:

De peesplaat (iliotibiale band)
Buitenste hamstring pees (biceps femoris)
Buitenband van de knie (laterale collateraal band)
Buitenste quadriceps kop (vastus lateralis)
Meniscus
Et cetera

 
Omdat de peesplaat (iliotibiale band) een veel gehoorde term is op sportclubs en verenigingen nemen we die even als voorbeeld. Deze peesplaat begint bij de rand van je bekken (ilium) en loopt door naar beneden tot onder je knie. Het is een niet op zichzelf staande peesplaat maar een verdikking van het vlies van je bovenbeen die ook wel fascie wordt genoemd. Om je bovenbeen zit dus een soort stevige kous om alle spieren bij elkaar te houden, je peesplaat is simpelweg een verdikking aan de buitenkant van deze kous.

Veel spieren hechten vast aan deze peesplaat en door deze spieren te onderzoeken op indrukbaarheid/kracht/lengte/beweeglijkheid krijgen we een lijst met aandachtspunten. Spieren die aanhechten op de peesplaat zijn onder andere: tensor fascia latae, gluteus medius en maximus en de vastus lateralis en biceps femoris.

Vond je het intressant? Deel dit artikel
Geen reactie's

Geef een reactie