Behandeling achillespeesklachten volgens Veel Beter

Klinisch beeld van een geirriteerde achillespees volgt vaak eenzelfde beloop: stijfheid in je eerste passen uit bed of in je warming-up. Hoe heviger de klacht wordt hoe langer je beweging nodig hebt om op te warmen en de stijfheid kwijt te raken. Eenmaal in beweging gaat het prima.

Nu is een deel van je herstel een slimme programmeringqua training, maar behandeling is een ander belangrijk facet als je snel van je klachten aan je achillespees af wil.  

Belangrijke fysieke invloeden op je achillespees bekijken en behandelen we, zoals bijvoorbeeld:

Samenspel van direct betrokken botstructuren is één invalshoek – je hielbeen, sprongbeen, scheenbeen en kuitbeen gelden niet alleen als mobiel ophangsysteem voor je kuit. Zo werkt je kuitbeen door beweeglijkheid naar boven en beneden als schokdemper tijdens wandelen, rennen en springen. Een beperking in beweeglijkheid van je kuitbeen beinvloedt je achillespees.

Een andere invalshoek bij achillespeesklachten is directe trekkracht aan de pees van zowel boven als beneden. Aan de onderkant zorgt de continuiteit van de achillespees met de fascia plantaris ervoor dat kracht van de grote teen direct wordt overgebracht op je achillespees en kuit. Deze bindweefselverbinding loopt van voet door in kuit, hamstring en rug, wat één van de redenen is dat we voor je achillespeesklachten uiteindelijk ook je rug en nek kunnen bekijken.

Bovengenoemde voorbeelden zijn deel van een lijst van 44 directe en indirecte connecties die we bij achillespeesklachten bekijken en indien nodig behandelen.

Zie ook het bericht: 5 tips bij achillespeesklachten 

Vond je het intressant? Deel dit artikel
Geen reactie's

Geef een reactie