Beginnen met hardlopen

Leren hardlopen

De zon op je huid, de wind door je haar en meters maken… Droom jij ook van lekker hardlopen en eíndelijk ook eens die ‘runners high’ ervaren waar ze het altijd over hebben..?

Runners high

Even reëel: als je gaat hardlopen zal je de eerste kilometers waarschijnlijk een hel vinden. Pas na een minuut of twaalf kom je er immers een beetje in en gaat het lekkerder. Dat is ook niet zo gek, want je lichaam begint pas na ongeveer 12 minuten de neurotransmitter endorfine aan te maken. En laat dat nu net de ‘feel good drug’ zijn die kan zorgen voor dit fijne hardlopersgevoel.

Maar hoe kom je überhaupt aan deze 12 minuten als je nog nooit hebt hardgelopen? En hoe doe je dit ook nog eens blessurevrij?

Beginnen met hardlopen

Dat doe je door gericht te gaan trainen met een voor jou op maat gemaakt schema. Je doet hiervoor een inspanningstest waarmee je je maximale hartslag en omslagpunt bepaalt (het punt waarop je de zogenoemde ‘man met de hamer’ tegenkomt). Aan de hand van deze gegevens worden jouw hartslagzones bepaald en kan jouw schema gemaakt worden.Uiteraard wordt hierbij rekening gehouden met het feit dat je een beginner bent.

Doordat je met jouw hardloopschema binnen je hartslagzones loopt, ga je ook niet te snel van start en verminder je de kans op blessures enorm. Blessures treden bij beginnende hardlopers vaak op doordat mensen te hard willen lopen en/of te vaak willen lopen.

Interesse

Heb je interesse om ook te gaan starten? Laat het me weten! (info@veelbeter.nl)

En weet: uiteraard kun je alleen aan de slag gaan, maar mocht je het leuk vinden om in een groepje te starten, geef dit aan want dan organiseer ik een groepje. Gedeelde smart is tenslotte halve smart!

Ik ben Natasja Hallema, mijn passie is sport en gezondheid en ben onder meer loopcoach.

Vond je het intressant? Deel dit artikel
Geen reactie's

Geef een reactie