Balanceren en vallen deel 2

Zoals we vorige week al aangaven is balans in feite niets meer dan de mogelijkheid om het lichaam te controleren t.o.v. de zwaartekracht en om alle krachten te neutraliseren die het evenwicht willen verstoren.

Als je bezig bent met sporten is het voor je balans handig om je local stabilizers goed op orde te hebben. Trainen van deze spieren is dan ook voor niemand een overbodige luxe ongeacht wat voor sport je ook doet.

Hieronder volgen een paar voorbeelden om je local stabilizers te trainen in de gym d.m.v. een kabel (zie foto). De oefeningen hebben we genoteerd van licht naar zwaar. Mocht je niet in een gym trainen dan kan je deze oefeningen buiten of thuis doen met een elastiek.

Oefening 1:

Hoge knie zit -> handen voor de borst -> armen omhoog strekken.

Oefening 2:

Halve knie zit met binnenste voet voorwaarts -> handen voor de borst -> armen omhoog strekken.

Oefening 3:

Halve knie zit met buitenste voet voorwaarts -> handen voor de borst -> armen omhoog strekken.

Oefening 4:

Staan met voeten op schouder breedte -> handen voor de borst -> armen omhoog brengen.

Oefening 5:

Staan en buitenste voet naar voren plaatsen -> handen voor de borst -> armen omhoog brengen.

Oefening 6:

Staan en binnenste voet naar voren plaatsen -> handen voor de borst -> armen omhoog bewegen.

Oefening 7:

Staan op alleen binnenste been -> handen voor de borst -> armen omhoog bewegen.

Oefening 8:

Staan op buitenste been -> handen voor de borst -> armen omhoog bewegen.

Voer de oefeningen uit in setjes van 3×15 herhalingen. Je kan de oefeningen zwaarder maken door boven in een paar seconden statisch vast te houden.

 

Vond je het intressant? Deel dit artikel
Geen reactie's

Geef een reactie